esmaspäev, 20. september 2010

Minu vegan-nädal, päev 1 (koos väikse sissejuhatusega)

Ei saa öelda, et uudis Lush Eesti korraldatud vegan-nädalast mind ei rõõmustanud. Tegelikult ei ole vist juba mõnda aega millestki niiviisi vaimustunud. Olgu mainitud, et taimetoitlane olen olnud ligi aasta, veganluse peale mõelnud viimaste kuude jooksul mitmeid kordi, kuid mõtteks on see enamasti jäänudki. Paljud tehtavad-söödavad toidud on küll vegan, kuid püsivamalt kui pool päeva ei ole ma vist täiesti sellisel toitumisel olnud.
Ei saa varjata ka, et olen suur Lushi toodangu austaja (ja võimalusel valin pigem vegan-märgistusega tooteid). Niisiis, lugedes sellest rohkem kui meeldivast üritusest sain lõpuks piisava ajendi terve nädala jooksul vegan olemist proovida. Teadmine, et ma ei ole ainuke katsetaja ning et lisaboonusena on võimalik ka (loomulikult Lushi) auhindu võita, annavad palju rohkem kindlust (tea, kas peaks olema piinlik seda tunnistada?).
Eks näis, äkki harjun ära ja jäängi nii? Mul ei ole mitte midagi selle vastu!

Üldiselt tahaks lisaks toitumisele ka elustiililt veidi rohkem veganluse poole püüelda. See töhendab, et nahktagi jääb selleks nädalaks esikunagisse :D (Tegelikult on see neli aastat tagasi kasutatuna ostetud, varasemast ajaloost ei tea midagi. Nii et püsivalt ta mu garderoobist ei kao. Võin ju vältida uute nahktoodete muretsemist, aga vana tagi võiks siiski ära kanda, kuniks teda veel jätkub - parem nii keskkonnale kui rahakotile.)
Tõele silma vaadates sain aru, et täielikuks elustiiliveganiks ei ole mul kuidagi võimalik üleöö hakata. Tähtsa asjaoluna lisan, et minu nädal saab olema pigem säästu-vegan-nädal, sest üleliia raha ei ole. Nii et pean paraku jääma oma pooliku tuubi loomkatsetatud hambapasta ning mõne sarnase asja juurde Uute soetamiseks ei ole lihtsalt tõenäoliselt raha. Ka siis mitte, kui see tuub otsa saab - tihtipeale olen sunnitud valima pigem võimalikult odava toote. Kurb, aga tõsi.
Praeguse seisuga on umbes pool (ma arvan) minu kasutatavatest kosmeetika-ja hügieenitarvetest veganitele sobilikud (Plaanis ka siia nimekiri teha ning lisada, mida kavatsen/tahaksin välja vahetada. Sel teemal hiljem).
Igatahes...
Otsustasin oma teekonda (või selle algust) ka nii-öelda dokumenteerida. Edusammud, tagasilöögid, (vähem ja rohkem huvitavad) tähelepanekud, mõned retseptid (või retseptilingid) ja nii edasi. Tegelikult oli sel blogil algupäraselt pisut teine otstarve, kuid ehk jõuab ka sinnani. First things first.

Niisiis. Hommikukohv (sojapiimaga! ) joodud, võileivad söödud ja tuju hea. Võileivale ei läinud loomulikult grammigi võid - hoopis minu vana tuttav oapasteet, mis on aja jooksul üheks mu lemmikukski kujunenud. Retsepi kaevasin kunagi välja kuskilt veg.ee/ foorumist, kuid sealset enam ei mäletagi. Pasteet tuleb iga kord veidi erinev ning iga kord imehea.
Tegin nii:
Purgitäis punaseid konservube - nõrutasin ära ja kallasin kaussi.
1 sibul (hakitud) ja umbes pool keskmist porgandit(riivitud) - praadisin pannil läbi (koos).
Seejärel kallasin ka sibula-porgandi-õli segu ubade hulka. Peale läks korralikult maitseaineid (eks see ole maitseasi ka :P Mina panin mäletatavasti soola, pipart, paprikapulbrit ja mingit juurviljamaitseainet, kuid ka see on iga kord erinev - tasub katsetada) ning pigistasin veidi sidrunimahla. Siis peenestasin kõik saumikseriga ühtlaseks massiks. Ja külmikusse :)
Eriti hästi maitseb leiva peal, kui lisada värskeid kurgi-või tomativiile.
Olen enamasti lisanud sellele ka küüslauku, kuid seekord jäi ära ja tulemusega olen rohkem kui rahul.
Magustoiduks haarasin veel mõned viinamarjad.

Lõunasöögiks saab ilmselt sojahakkmassiga valmistatud bolognese-laadset kastet spagettidega (munavabad, muuseas!). Seal pole ka mingit peent kunsti, läheb tavalise bolognesega analoogselt, ainult hakkliha asemel on sojahakkmass. Ja rohkelt köögivilju (mul peaks sügavkülmas üks pakk olema, säästuvegan nagu mahetkel olen, ei raatsi poodi tormata ja värskeid juurde osta, hehee). Kui viitsimist lisandub, ehk valmib ka uus laar kapsa-porgandisalatit, õhtul hea näksida.

Praeguse seisuga ei olegi olulisi muutusi mu toidusedelis olnud. Pigem tunnistan, et ka minu viimaste päevade lõunasöögid on olnud vegan, näiteks oapihvid (vaata taimetoit.ee) ja lillkapsapüreesupp (ise leiutasin midagi kokku, lillkapsale läks hulka ka kartul. Ning saiakuubikud). Nii et asi ei ole minu jaoks väga uus ega väga šokeeriv. Palju keerulisem ongi ehk lugu hommiku-ja õhtusöökidega, samuti koolilõunaga, mida vajan tegelikult vaid kord nädalas.
Kõrval juustu (ja vorsti, aga sellega olen ma juba harjunud ega tee välja) mugiv abikaasa võib küll ehk meele mõruks teha :D

Nii, algus-sissejuhatus tehtud (koos veidi toitumisalase jutuga) ja praeguseks aitab. Loodan varsti naasta ning ka muudest asjadest veidi rääkida :)

3 kommentaari:

Kiku ütles ...

Väga äge, nagu loeks peaaegu enda kohta, ainult vales toonis taustalt. :D
Edu ja ootan huviga uusi postitusi. :)

Baby Lou ütles ...

Oh, nii vahva, et keegi minu amatöörkokandust ja amatöörveganlust (ha :D ) täis blogi on sattunud lugema :) Loodetavasti ei valmista edaspidi ka pettumust :)

Kiku ütles ...

Jään ka uusi postitusi ootama. :)
Palju jõudu sulle.